Field Trip!

Ja, så äntligen har jag kommit mig för att ge en liten snabb recap för studiebesöket på textilfabriken Aierni Group i Ningbo, som huvudsakligen producerar herrkostymer, men även en liten mängd damkläder och accessoarer.

Vi färdades med buss, hela klassen på fredagseftermiddagen ut till de mindre centrala delarna. Där såg man inte mycket av utvecklingen som spirar i storstäderna. Man behöver alltså inte bege sig särskilt långt utanför staden för att få se det "riktiga Kina".


Utsikten från fabriken var ganska grå...


I alla fall var fabriken av den bättre och finare typen. Det märktes att det var ordentlig ordning. Inte desto mindre fysiskt krävande av arbetarna, som arbetar på kvantitetsprovision. Det var hundraprocentig koncentration och fingerfärdigheten var häpnadsväckande. Renligheten var viktig vid den här typen av produktion! Vi fick alla ta på oss blå plasttossor.


Så tjusigt!


Inte för att vi har sett något av skräckexemplen för kinesiska fabriker, men jag kan tänka mig hur illa ställt arbetarna kan ha det på de ställen som inte tillåter studiebesök... Vi får väl Wallraffa! Säga att man är en affärsman utan etik och moral som vill ha billig arbetskraft och sedan smyga med sig en dold kamera... Men det får nog bli ett senare projekt ;)



"Bara några kvar nu..."



Den här tjejen, som för det första inte såg ut att vara i närheten av 18 år, hade nog suttit där ett tag...



Uppmuntrande, eller snarare uppmanande skyltar hängde uppe i taket i hela fabriken. Förhoppningsvis är skyltarna lite mer logiska på kinesiska än dom är på engelska. Alla var inte lika lätta att förstå...



Ljudnivån var ganska hög här inne.






Jag vet inte hur ergonomisk den här arbetsplatsen är, men jag kan tänka mig att kroppen slits ganska snabbt...



De börjar närma sig ändstationen.



...och visst blev det bra tillslut!


Grabbarna Grus, Filip och Dawid, i Aiernis showroom.



Dom gjorde ju inte bara kostymer, och visst blev man lite sugen... :)


Allt som allt, var det ett intressant besök och vi gick nog alla därifrån något klokare...


I helgen håller Ningbo en stor textilmässa, en av Kinas största mässor för modeskapare och  producenter i alla led av textiltillverkningen där många nya kontakter knyts. Det vore väldigt spännande att besöka, så vi funderar på att ta och göra en liten utflykt och se vad som finns.



Det var det om det :)


Måste börja blogga oftare, så att jag slipper skriva så mycket åt gången :)


Puss på er raringar!!!


Och det är jättekul när ni skriver kommentarer och svarar på våra inlägg! Vi läser och skrattar och känner oss lite närmre er därhemma! Vi kollar varje dag för att se om någon skrivit till oss :)

<3 Mys och kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0